WYCIECZKA KLAS ÓSMYCH W GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE

Dnia 23 września uczniowie klas ósmych wraz z opiekunami wyruszyli na wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Wycieczka, która trwała dwa dni była doskonałą formą integracji, umożliwiła również poszerzenie wiedzy historycznej.

Pierwszego dnia zobaczyliśmy niezwykły pomnik przyrody, jakim  jest Dąb Bartek. Jego wiek szacuje się na 700-1000 lat. Dąb Bartek cieszy się nieprzeciętnymi rozmiarami, obwód pnia przy ziemi wynosi blisko 14 m, wysokość 30 m, a rozpiętość korony 20x40 m. Zabytek ten nazwany jest Królem Puszczy Świętokrzyskiej.

Jedną z większych atrakcji było zwiedzanie ruin zamku w Chęcinach. Ta średniowieczna budowla wzniesiona została na początku XIV wieku. Pełniła ważne funkcje: obronne, mieszkalne i administracyjne. Zamek uległ zniszczeniu po austriackim ostrzale w czasie I wojny światowej. Ze szczytu baszty bramowej mogliśmy podziwiać piękną panoramę gór.

Kolejną atrakcją, o której warto wspomnieć, jest Jaskinia Raj. To jedna z najpopularniejszych polskich jaskiń, w której mogliśmy podziwiać przepięknie zachowane formy krasowe: liczne stalaktyty, stalagmity, marmity. Pan przewodnik przybliżył nam historię jaskini  i opowiedziała różne ciekawostki z nią związane.

Drugiego dnia wycieczki przemierzyliśmy jeden z  najbardziej popularnych szlaków w Górach Świętokrzyskich, drogę z Nowej Słupi na Święty Krzyż. Inna nazwa tego szlaku to „Droga Królewska”, nazwa była związana z licznymi pielgrzymkami królów polskich, zmierzających tędy do relikwii Krzyża Świętego. Najważniejsze miejsca na szczycie Góry to: Sanktuarium Relikwii Świętego Krzyża, Kościół, Klasztor, Muzeum Misyjne Ojców Oblatów oraz znajdujące się w podziemiach krypty, a w nich m.in. mumia księcia Jeremiego Wiśniowieckiego.

Wielu wrażeń dostarczyły na Krzemionki Opatowskie. Mieliśmy możliwość zwiedzić unikalna na skalę światową neolityczną kopalnię krzemienia pasiastego. Dowiedzieliśmy się, żekamień ten wykorzystywany był do wyrobu wszelkiego rodzaju narzędzi, np. siekier. Wydobywali go neolitycznymi górnicy i miał znacznie głównie użytkowe. W trakcie zwiedzania zobaczyliśmy wioskę sprzed czterech tysięcy lat, poznaliśmy prehistoryczne sposoby wyrobu narzędzi i broni.

Podczas wycieczki w Góry Świętokrzyskie wszyscy fantastycznie spędziliśmy czas, wzbogaciliśmy się o nową wiedzę. Był to bardzo udany i niezapomniany wyjazd, który dostarczył moc atrakcji i wrażeń.