POCZUJ CHEMIĘ DO FIZYKI

Trzynastego stycznia w naszej szkole w sali gimnastycznej odbyły się zajęcia chemiczno-fizyczne zorganizowane przez grupę "Zaelektryzowani". W programie zatytułowanym "Poczuj chemię do fizyki" brali udział uczniowie klasy szóstej oraz siódmych oraz ósmych. Wspomniana wcześniej grupa Zelektryzowani specjalizuje się w propagowaniu atrakcyjnej edukacji poprzez przedstawienie interaktywnych spektakli. Aktor, który przybył do naszej szkoły spełniał funkcję dydaktyczną oraz dopuszczał publikę do interakcji.


 Na początku wykonawca doświadczeń spytał uczniów o kilka informacji przydatnych do dalszej części pokazów. Jedną z atrakcji było przedstawienie półkul magdeburskich, które były prawie niemożliwe do rozczepienia siłą jednego człowieka. Ciekawą interakcją z publiką były zabawy z helem, trzy chętne osoby dostały balony z gazem, po którym mieli bardzo wysoki głos, a ich zadaniami było przedstawienie się lub zaśpiewanie piosenki. Bardzo fajnym widowiskiem był wybuchowy wodór. Aktor napełnił balon wodorem i naciskając na balonik oraz przykładając do niego zapalniczkę spowodował mały, ale efektowny wybuch. Na spektaklu była również atrakcja, w której jeden ochotnik siedział na poduszkowcu, a w jednej z rąk trzymał urządzenie, które silnie dmuchało. Chłopak trzymał za sznurek, który był lekko ciągnięty przez wykonawcę spektaklu, w efekcie czego przemieszczał się z szybką prędkością. Najbardziej podobały mi się zabawy z ciekłym azotem. Na początku aktor przeszedł po całej sali gimnastycznej, niosąc wiadro z unoszącym się dymem, który rozpływał się po sali jak ciecz, lecz szybko znikał. Następnie włożył psa z podłużnego balona do wiaderka z ciekłym azotem, a następnie go wyjął, balon bardzo się skurczył i dodatkowo zmarszczył, ale po chwili znów wrócił do swojej pierwotnej wersji. Ostatnią atrakcją było przejechanie krótkiego toru przeszkód rowerem przez dwie chętne osoby. Haczykiem było to, że rower był przeciwskrętny, to znaczy zamiast w prawo skręcał w lewo i odwrotnie. To na pozór proste zadanie sprawiło ochotnikom niemały problem. Moim zdaniem były to bardzo ciekawe i intrygujące zajęcia rozrywkowe, które przemycały dodatkowo treści lekcyjne.

Dawid Jałocha kl.7 c